We zijn intussen in Palenque beland. Eerste indrukken: de stad zelf is een stuk minder dan verwacht. kHad zo'n beetje de gezellige drukte en grootte van Oaxaca verwacht, bleek dus niet zo te zijn. Aan de andere kant, de weg van San Cristobal naar hier is vooral heel groen en bergachtig, dus t'zou best wel eens kunnen dat de grote van dit gebied zich in oerwoud verschuild. Jammer genoeg is er te weinig tijd om dit te gaan verkennen en de uitputting speelt ook parten dus de jungle zal voor een ander reisje zijn.
De ruines van deze stad, gelegen tussen een mooi stukje oerwoud, zijn eigenlijk een beetje teleurstellend. Best wel indrukwekkend, maar overal zijn ze aan het werken, je kan bijna nergens meer op (minder uitzicht dus) en al zeker nergens binnen. De vergelijking met Teotihuacan was snel gemaakt: de site heeft veel meer potentiëel, maar ligt voor 3/4 verborgen en 1/4 afgesloten. Jammer! Achja, jantje brak voor jullie graag de geen-toegang regels om toch even de hoogte in te trekken voor dat ultieme panorama.
Nadien trokken we stuk jungle in (piramiden waren even te vermoeiend na ons paardentochtje) en hebben we dan ook de nog niet ontdekte, archeologische vondst van de eeuw gedaan! In't midden van ons "discovery" oerwoud lag "het", waarschijnlijk te zwaar geweest voor die Maya's en zomaar achtergelaten :) Wat een steen, heel mooi geschapen ;) Bewijzen kunnen jullie krijgen...
Nog een minpuntje: t' krioelt er dus echt wel van de toeristen! Niet te doen, helaas niet alleen hier. We krijgen meer en meer de indruk dat het seizoen hier volop aan het beginnen is. Je hoort meer en meer talen (niet de dialecten van de mexicanos hier :( ) De eerste 2 weken hebben we daar totaal geen last van gehad, terwijl je nu al serieus moet zoeken om een plekje te zoeken zonder toeristen. Nuja, wie zijn wij om te klagen "el toeristas".
(Jantje) Mensen met watervallofobie scrollen best en stukje naar beneden, want vandaag stonden er en pak op het programma.
De eerste was Aqua Misol-Ha, een dikke 40m hoog, vanuit de jungle paaaats naar beneden (anders was ´t geen zicht natuurlijk). ´t Originele aan dendezen, hij verborg de ingang van een grote maar ondiepe grot, foto`s trekken kon dus zowel van aan het meertje aan de voet, als van achter de waterval! Had wel iets sprookjesachtig, al moest je zoals me Piepeke al zei, de toeristen een beetje wegdenken.
Numero dos de la dia, Aqua Clara, was ongeloofelijk prachtig. Zo prachtig, dat er onder de lokale bevolkingsgroepen zoveel ruzie is over op wiens grondgebied de waterval ligt, dat hij voor het publiek afgesloten is... Jammer, maar niet getreurd.
Aqua Azul, onze langste en indrukwekkendste stop van vandaag, is immers een gebied met niet minder dan 500 verschillende, grote en kleine, watervallen. Voer voor meer indrukwekkende panoramashots dus.
`t Voordeel van `t feit dat er echt zoooo veel zijn, is dat het je nauwelijks 15 minuten tusen de bomen en struiken klimmen kost, en je ontdekt er eentje helemaal voor jezelf. Tijd voor een uitgebreide fotoshoot dus! En omdat één beeld meer zegt dan 1000 woorden, zitten er in dit stukje blog dus extra veel natuurfoto`s... (We hielden het deftig, op de blog toch... haha)
Na me Piepeke van alle kanten op het doek vast te leggen, wat haar heel wat moeite en een gescheurde broek kostte om het toch maar te krijgen zoals we wilden, kun je wel geloven dat ik niet zoveel water kon aanzien zonder eens, volledig á la Jean, een apenduik in het water te nemen.
Ga jullie wel vertellen, zelfs onder een tropisch zonneke, bergwater blijft bergwater: KOUD!!!! De eerste 2 minuten weet je niet wat je overkomt van koude, en daarna verlies je alle gevoel in je ledematen, en kun je nog wat genieten van je zwemmeke... Hehe
(Piepeke) Mja, kben, na eens met m'n voetekes gevoeld te hebben, wijselijk uit het water gebleven voor de "kiekskes" te trekken. Al was het volgens me keppi, de kou wel waard. t'Moest toch iemand fotograaf van dienst zijn é!
Door het klimmen naar mooie watervaloorden die minder publiekelijk lagen, is m'n broek inderdaad niet veel meer waard, helaas, maar je moet er iets voor over hebben. Was alweer een grote topdag in deze wilde wateren!
Volgende stop wordt Chetumal, eigenlijk meer een tussenstopje onderweg naar de playa's (richting cancun). Daar gaan we tax-free shoppen en op t'gemakje wat rondkuieren om dan morgenavond te vertrekken naar "zon-zee-strand" en dus ook rust-gebieden om ons vakantie in ere af te sluiten met een lekkere pina colada. Verdiend zou ik zo zeggen :)
Jaja, t'eind naderd :s ! Ma t'is al heel mooi geweest, maar ook vermoeiend. k'Denk niet dat ik dit tempo 2 maand zou volhouden en jullie misschien ook niet é. Tuurlijk zijn we blij dat we jullie allemaal zullen terugzien, want we missen jullie ongelooflijk. En de katjes, goh, hopelijk zijn ze ons nog niet vergeten nu ze zo'n goei maatje aan Siegfried gevonden hebben. Kijk er eigenlijk ook al een beetje naar uit om met die twee persekes aan m'n hoofd, in't zetelke te poefen. Niet te hoeven denken aan slaapplaats enzo, hmmmm
Toch dat reizen is top, zeker voor herhaling vatbaar!!!
kGa jullie laten, nog beetje rondneuzen hier...
knuffelkes en soentjes voor de hele wereld en zeker voor jullie
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx piepeke
(Jantje) Ja, met gemengde gevoelens, het einde nadert nu snel...
Nog eventjes praktisch: de dinsdag plaatsen we ergens in de vroege voormiddag onze benen terug op Belgisch grondgebied, dus tegen de middag zijn we ongeveer thuis. Dan zouden we de mama van Piepeke vereren met een bezoekje want het is haar verjaardag hé, hiep hiep hiep hoeraaaa... (We kunnen misschien Siegfried van het appartementje meebrengen, als hij er nog weg wil natuurlijk, om ´s middags samen iets te eten?) Dinsdagavond is het al meteen schooltje, uitpakken, uitrusten, boodschappen doen, was insteken, etc, mo ga Hanneke via berichtjes updaten, waarschijnlijk wel tijd om eens binnen te springen hoor, broerie!!!
De woensdag maken we dan de hele middag tijd voor Hanneke, Mama en haar lekkere stovertjes, Mientje als ze zin heeft in stovertjes (of in ons zien) en nadien Papz, Xje en de schaaptjes. En ´s avonds alweere schooltje, `t gewone leven gaat rap in gang moeten schieten... Vo Hanneke, dan zie je me dinsdagavond, woensdag hele middag, donderdag avond spring je ook maar eens binnen en vrijdagavond kunnen we filmpje doen? We zien wel. Love you wi!
Is dat een beetje ok voor iedereen? Ga blij zijn alsek jullie zie!
Grote natte zoenen! Vanuit het land van de 501 watervalletjes! Xxxxxx

6 opmerkingen:
We worden echt wel jaloers van jullie avonturen en de uitputting ook stil nabij. Zo voor je scherm zitten kwijlen, is echt vermoeiend. Hier eigenlijk weinig nieuws maar genietend van jullie avontuur. We zijn eigenlijk echt fier op jullie dat jullie dat zo samen hebben uitgekiend en uitgevoerd. Ik hoop en ben zeker dat het ook voor jullie een prachtige ervaring is geweest. Moet je zeker nog eens doen als jullie dat graag doen. have fun en zorg voor elkaar. PaPz en Chrisje.
Schatten,
adembenemende foto's zijn het ... amaai wat moet dat dan zijn in het echt hé!!! Zoiets moet je echt in je geheugen vastprinten, want zelfs al zijn de beelden ongelooflijk prachtig, het kan nog geen honderdste tippen aan wat je echt ziet hé!!!
Nu is het aftellen voor ons echt gestart, 'k heb al zin om de stovers op 't vuur te zetten, met... echte Belgische frieten natuurlijk en ne goeie klak mayonaise!!
Alvast nog een superknuffel voor mijn prachtkoppeltje en geniet van deze laatste dagen meer dan je ogen en oren de kost kunnen geven!!! smakkie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Efkes nog een kort berichtje dat beide Perzen alive and kicking zijn (soms ietsje meer dan nu, de luiaards), dat het appartementje nog steeds alle meubilair heeft (jawel hoor, hetzelfde als toen jullie vertrokken) en dat de stapel (wees gerust, lijkt me vooral onbelangrijke) post begint te groeien :)
Groetjes
prachtig zo'n avontuur,toch wel en beetje jaloers, al denk ik niet dat ik het zou aankunnen om te reizen en niet te weten waar ik zou eten en slapen maar dat is dan zeker voor de jeugd. Geniet en onspan maar verder van al het mooie die op jullie afkomen. Nu is het echt wel beginnen aftellen. Vandaag ga ik nog eens langs bij Siegfried en de keppetjes, verslag krijg je later. Staat er iets op jullie verlanglijstje om te eten dinsdagmiddag ? Laat het mij dan maar gerust weten
Vele groetjes en knuffels je mama en pa
Bijna terug :)
K'heb je dan een paar dingen te vertellen, de evolutie hier op korte termijn is ongelofelijk, leuk én slecht nieuws... Maar alles op z'n tijd. Je ziet maar wanneer je wat tijd vrij hebt nadat je terug bent om es een luie dag te spenderen... In the mean time... Leuk om te horen dat jullie, ondanks enkele teleurstellingen en de opkomende turistas, nog steeds van elkaar en de reis aan het genieten zijn... Soon back to reality en dan zul je nog met heimwee terugdenken aan de ijskoude bergrivieren/watervallen en de niet zo stoer uitziende krokodillen...
Grtz, l'hombre mas rabioso del mundo... Yo!
dag broertje :)
alles nog goed daar :)?
voor mij is die regeling in orde hoor! kga dinsdag avond al eens binnenspringen :p
vandaag niet veel gedaan.. naar schooltje geweest.. was saai zoals gewoonlijk :p daarna beetje geleerd en naar de jeugd van tegenwoordig gekeken en dan beetje gechat en nu vlug blogje antwoorden :)
xxxxxxxxxxxxx
hvj!
misj!
xxxxx
Een reactie posten