donderdag 20 november 2008

12. Villahermosa: the more, the better

(Jantje) Hey hey iedereen! Hier zijn ze weer met meer nieuws. We hebben net even de reacties gelezen en is echt tof dat we er fans bijkrijgen. :-) Het is inderdaad niet zo makkelijk om met ons basis Spaans (Si, No en Te Quiero Taco Bell) zo rond te reizen, maar wel een heuse belevenis.
Dat rondreizen, en dan heb ik het niet over de nachtbussen maar over de manier waarop het "openbaar" vervoer hier georganiseerd is, begint trouwens grappiger en grappiger te worden.
Tot nu toe waren het dus een soort kleine bussen, die al dan niet duidelijk op de voorkant hebben staan waar ze naar toe gaan, maar nu namen we eergisteren voor de eerste keer een taxi.
´t Grappige is dat een taxi niet 1 paar passagiers, maar zo veel mogelijk mensen met ongeveer dezelfde bestemming meenemen. Zo zaten we met z´n zessen in een taxi (Piepeke op me schoot vanvoor haha) op een 17km lange wegrit gepropt.

Achteraf gezien, zeker de moeite waard, want we kwamen bij een schitterende waterval, Salto de Eyipantla. Jammer genoeg ondertussen al serieus toeristisch uitgebaat, maar door echt nog steeds geen schitterend weer (wat vind je trouwens van ons schoon parapluutjes?) weinig volk.
Goeie plek om wat toffe fotootjes te kieken en ons verblijf in de boerenbuiten af te sluiten.


Tijd voor alweer een extreem uitputtende nachtrit, richting Villahermosa...

(Piepeke) Amai ni, vermoeiend... t'Vervelende is dat we nu redelijk wat stadjes dicht bij mekaar willen zien, dus de nachtbussen duren gemiddeld zo'n 4u. Als we de laatste bus s'avonds rond 23u nemen, komen we nog maar rond 3u toe. Wat dus wil zeggen dat we niet veel slapen :-(


Het zoeken achter een hotelleke viel niet zo goed mee. Ofwel zag je iets wat de moeite waard bleek om verder te informeren, bleek dat eigenlijk iets boven ons budget te liggen, ofwel zag je de muizen in de gang rondsluipen. Dat laatste leek ons toch niet zo aantrekkelijk. Mooi hotel uitgekozen dus, prijs/kwaliteit dik in orde...
Eenmaal gesetteld zijn we naar een museum (ons eerste, hihi) getrokken. Wel niet zomaar een museum (anders zou je ons daar niet vinden) maar een openlucht met klein dierenpark in.
Echt wel de moeite waard! In't binnenkomen, waren we direct al tussen de beestjes, van aapjes tot tijgers en papegaaien en reptielen, t'zat er allemaal (helaas geen hangbuikzwijn te bespeuren, sorry papa, die foto zallek je besparen, hihi, moptje é). Zelfs tussen één of ander raar beest (kruising tussen aap en zwijn) tapirs hoor ik nu van jantje, gewandeld. Tamme diertjes en heel sociaal, duidelijk gewend aan mensen. Jammer genoeg geen fotokes van aangezien m'n batterij van m'n fototoestel leeg was. Typisch é. Erger nog, we wilden nu eens tonen dat we in een museum waren geweest, tjah pech, t'stonden nogthans enkele mooie beelden verspreid in dat oerwoud. Misschien toevallig later nog eens in ons reis, alhoewel ;)

(jantje) Inderdaad, net toen het stukje dierentuin gedaan was, en we aan het deel aankwamen waar de Altaren (soort tronen) en andere indrukwekkende graveringen stonden, die de vredelievende Olmeken in de goeie ouwe tijd gemaakt hebben, was het gedaan met fotookes trekken (especially sorry aan Mientje). Jammer eigenlijk, want de mensen van Villahermosa hebben er alles aan gedaan de beelden in dezelfde omgeving onder te brengen als waar ze gevonden waren, jungle dus.
Met andere woorden, drie uur gelopen onder de boompjes, gevloekt op die camera bij elk beeld, en af en toe even stil gelegen op een bankje om naar de boomtoppen te turen.
Uiteindelijk 7 eekhoorns en 12 aapjes boven ons hoofd geteld, die samen ons 4 keer geraakt hebben met takjes en nootjes die naar beneden vielen, haha, best wel tof om diezelfde dieren dan ook eens helemaal vrij te zien.

Werd het ons wel even helemaal te gek, je kunt het je eigenlijk zo zot niet voorstellen, en natuurlijk toevallig als die camera plat was (nog meer gevloek), toen we nadien rond een prachtig meer aan het genieten waren van de zon, een bruggetje wilden oversteken en daar in het midden van het pad een 2m lange bezitter van 144 glimmende tanden zagen liggen.
Een levensechte krokodil, nee echt niet vanachter tralies gezien, die op enkele meters van ons voeten gezellig lag te zonnen.

Onze gps toch even klein beetje bijgesteld, coordinaten op een restaurantje ingezet, en zo was die dag ook alweer gedaan.

To be continued very soon (alweer een internetcafeetje dat te vroeg naar ons goesting sluit... bah)

dikke kussen aan iedereen van ons alletwee xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
piepeke en janneman robinson

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb de indruk dat jullie toch wel een vermoeiende reis achter de rug zullen hebben maar echt wel een fantastische ervaring. Nu, laatste dagen worden zonnen en uitrusten, dus dat komt goed. Hier alles prima. Is vrijdag, dus thuis en geen weer om buiten te komen, dus dat wordt rustig genieten. have fun en groeten uit Sijsele.
PaPz en Chrisje.

Mientje zei

Hey zoetekes,

klinkt allemaal vreselijk spannend, wat jullie daar beleven. Hoop dat het weer ondertussen weer wat is uitgeklaard daar? (Nochtans sexy parapluukes, zenne, daar niet van...) Op de fotookes van de dierentuin (met en zonder tralies, oeps) ziet het er toch iets zonniger uit, of heb ik het mis? Inderdaad jammer dat de batterijen van het footoomasjien plat waren, die beeldhouwkunst van de Olmeken had ik wel graag gezien. Je moet 't bij terugkomst maar eens in detail komen vertellen, okay?

Ik zit hier ondertussen half in slaap te vallen achter de computer in de DLK (digitale leraarskamer) op school. Gisteren thuisgebleven wegens extreem mottig, hele dag geslapen bijna (woensdag ook al). Vandaag beslist dat ik toch maar ging werken, heb het mij al ferm beklaagd, tegen 9u deze morgen was mijn energie voor vandaag al opgebruikt (en ik moest lesgeven vanaf 9u15, tot 16u...). Nu even springuurtje, tijd om jullie blog te checken en dootje te doen achter de computer. Vanavond is het weekend, joepie, hopelijk rustig weekendje, want het is geen weer om een hond door te jagen (veel wind, momenteel, en ze geven winterse neerslag voor dit weekend).

Have fun daar in Mechiko, en voorzichtig zijn met krokodillen en ander loslopend wild daar hé.

Kissie van sissie.

Anoniem zei

Hoi,berichtje van oma. Heeft een tijdje geduurd eer ik weer iets van jullie kon lezen want er bleek maar geen nieuwe berichten te komen. Begon er al wat mee in te zitten. Bleek dat ik op de knop 'vernieuwen' moest klikken en dan kwam de berichten (nummer 7 tot 12 en de fotookes) er opeens wel bij. Ga ze nu allemaal eens op mijn gemak lezen. Stel het goed daar en zorg goed voor elkaar. Stieneke

Stefan zei

Yups yuplahoi... Alles goed met jullie vriendjes? Hier is het wat koud en nat maar on the upside... Ze beloven sneeuw dit weekend :) M.a.w ik ben content :)

Wel moe, ik werk teveel tegenwoordig :P Teveel te doen op mar 8 uurtjes... Wie had er ooit gedacht dat ik dat nog ging zeggen...

Ik verlang al om es een luie zondagnamiddag met m'n maatje koffiepauze te houden van 13u tot 20u s'avonds... Lekker chillen... Bijbabbelen, onnozel doen, discussies voeren waarin géén van beide van z'n pad afwijkt :P Ik begin je wel te missen (jaja, ik blijk uiteindelijk dan toch menselijk te zijn en enige vorm van emphatie en gevoel te hebben ;) ) Dus maatjes... Kom maar na de nodige rust onder de mexicaanse zon maar spoedig, veilig en wel terug naar huis... De frietjes met stoverijsaus en mayonaise zullen klaarstaan... Bickycheeseburgers om op te vreten en een weer om op te vloeken... Zoals jullie echt wel weten...

THERE IS NO PLACE LIKE HOME! :P

C u soon hombre et chica!

Ly!

Anoniem zei

Leuk om weer een berichtje van jullie te krijgen, ik keek er naar uit. Donderdag de ganse dag computer bekijken om te zien of er al nieuws was. De fotootjes die we te zien krijgen zijn ook mooi en leuk. Hier alles ok. Ik ben terug bezig met werken. Woensdag bij siegfried en de poesjes geweest daar is alles dik in orde. Het ging al beter om muppet te kammen, bleef al wat rustiger liggen op mijn schoot. Weet waarschijnlijk dat hij er niet van uit kan.
Hopelijk zien jullie nog heel dikwijls de zon, hier is het koud en er is heel veel wind. Geniet maar verder van jullie avontuur.
Kundry heb jij moeten betalen voor de rit met de taxi? (Grapje)Je zat toch op Jan zijn schoot hé?
Maak verder maar veel plezier en geniet van de omgeving en van elkaar.
Dikke knuffels de mama

Uta zei

hey hey dag me broertje!!
hoe is het metje daar? :)
was blij om je nog eens te horen, zie echt uit naar de terugkomst :D jammer dat het natuurlijk zo duur is om te bellen.. zit nu beetje in de zetel naar tv te kijken en met ons poezeke te knuffelen. strx beetje aan de brommer werken die nog deels in mekaar moet gestoken worden :D
is het weertje daar terwijl al een beetje beter of is het nog altijd zo'n kaka weer zoals hier :(? we hebben hier idd (zoals stefan'tj al zei :p) sneeuw gehad vandaag.. mjaa
wanneer moet jij eigenlijk terug beginnen werken eenmaal terug? die maandag? if yes, kunnen we mss nog eens nar de cinema gaan in da weekend? :) heb de maandag examens dus kan dan als beetje ontspanning zijn :p heb toch nog gratis tickets EN er is een film uit van max pain.. :p based on da spelletje da wij nog hebben gespeeld op de ps2 :p
anyway kga je nu beetje laten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
HVJ
misj

Anoniem zei

Hei mijn keppekens,
wat was dat een zalig gevoel om jullie aan de tel. te horen, maakte meteen mijn hele dag goed!!!En die van ons Hanneke want we missen jullie wel superveel; in de toekomst nog heel veel reizen maken maar... hopelijks zijn jullie dan niet zo lang weg!!!!
Amaai wat zou dat dan zijn zonder jullie weblog.... niet uit te houden zeker!!!
Ik denk dat ik als ik tijd heb jullie hele dagboek zal afprinten en dan later met enkele prachtige fotookes zal illustreren. Kan ik dan ook eens aan mijn vrienden tonen!!!! 'k Ben een moeder met eure kop in ne bloempot hé!!!!
Voor 't ogenblik hier weer zeer rustig: straks nog werken, maar geeft niet, hoe meer uurtjes, hoe liever, zit dan tenminste niet alleen!!! Dus nu eerst nog verder wat schoolwerk maken ... Tot verder nieuws van jullie... nog 10 dagen aftellen....superknuffel XXXXXXXX