vrijdag 28 november 2008

17. Chetumal - Playa del Carmen: If you aint got no money take your broke ass home.

(Jantje) Tolfree shoppen. Dingen kopen zonder enige belasting te moeten betalen. Zelfs al moet je ervoor de landgrens met Belize oversteken. Klinkt leuk?
Dachten wij ook!
En hup zei ze ( :-) ), en weg waren we. Het uitgerekte grensstadje Chetumal heeft op zich eigenlijk niet zoveel te bieden.
Een gratis museum over de mayacultuur waar ik door ben gerend op zoek naar een even goedkoop toilet, een terrasje met Smoothies (milkshake van vers fruit) die er de volgende dag even smooth weer uitspurt, en een grote autostrade, die ons na wat zoeken in Belize bracht.
Kleine hint voor toekomstige reizigers, als je dringen een nieuwe schop voor het fijne tuinwerk, blauw-groen-neon-flikkerende kerstballen of een teddybeer van 3m hoog wilt, is Belize thè place to be. Voor authentieke, leuke souveniers, grijp je echter alweer naast de bal.
Het werd dus tijd om snel even verder te reizen naar een plekje onder de Caraïbische zon om onze laatste dagen uit te rusten.
Gebaseerd op de tijden van de nachtbussen kozen we Playa del Carmen. We werden er met open armen ontvangen door Fré, een vriendelijke mexicaan. Zegt wel niet veel, maar kan heel goed luisteren.
Bovendien had hij een kaartje bij van Playa del Carmen met alle belangrijke eetplaatsjes en winkels op, echt handig, als je veel geld wil spenderen. "Free toerist guide", oftewel "Fré´s toeristen gids", is blijkbaar bedoeld voor de american dream: If you aint got no money take your broke ass home, een beetje zoals alles hier in playa del Carmen...
(Piepeke) Een hotelletje zoals we gewend zijn (goedkoop en proper) is hier dus echt niet te vinden! Toen we rond onze prijsklasse even wat rondkeken, werd dat al snel duidelijk.
We hebben dan maar rap besloten voor ons laatste dagen iets te zoeken voor net iets meer geld, waar je geen levende beestjes tussen de lakens zag kruipen...
Toeristisch, maar redelijk rustig met een binnenpatio en een klein zwembadje, vriendelijke mensen, ideaal om nog een beetje te relaxen... Ze hebben hier zelfs een heel boekenrek aan Nederlandstalige boeken als "De mantel der liefde", van Catherine Cookson, hah.
Playa del Carmen krioelt trouwens van de toeristen. Je moet echt letterlijk al goed zoeken om mexicanen te vinden. Echt een beetje uitgebouwd als pretpark, alles zo duur mogelijk om toch maar al de centjes uit je broeken te persen! Tjah, om uit te rusten kan het nog net...
En met ons boterhammekes met choco, besparen we ook al een heel stuk ;)
Maar als je hier zo'n Oosters winkeltje tegenkomt vol met prachtige (authentieke?) kunst en instrumenten dan is het voor iemand zoals ik toch echt wel moeilijk om me in te houden...
Vandaar ook dat we met een rugzak extra terug naar huis zullen keren. Die Afrikaanse jambi kon ik echt niet laten liggen :) !
(Jantje) Ah ja, het is hier wel goed voor je humeur. Je stapt gewoon eens de winkel binnen, kijkt naar de prijzen en je moet lachen dat het geen naam heeft. Geeft niet, we vullen onze dagen met...
Rondlopen en lachen met de andere toeristen.
Uit te slapen.
De lokale bevolking ambeteren. Je gaat bijvoorbeeld op een stoel van een hotel liggen, wacht tot ze komen zeggen dat je er niet op mag liggen, dit is alleen voor hotelgasten, en dan ga je onder de stoel liggen. Of er vlak naast. En daarna spreek je plots geen Engels meer natuurlijk.
Gratis Jazzconcertje op het strand, onder de blote hemel te beluisteren. Gewoon zalige muziek trouwens.
Was een echte toevalsstreffer. De hele timing van de reis was zo´n beetje net erop, zoals dat internationaal surffestival in Puerto Escondido of op Dias de la Revolution in een hoofdstad zitten, of Dias de la muerte in Mexico city zien...
Jep jep, heerlijk reisje, nog even enkele stukjes bijbruinen en dan zit het erop natuurlijk.
Nog 4 nachtjes slapen, zoals me broerie aan de telefoon zei, alhoewel, met de lange vlucht en het tijdsverschil dat we deze keer verliezen, ga ik van de resterende tijd nog snel even het beste gaan maken.
Tot gauw me schattekes!!!!
Dikke soen van onder een stoel onder de Caraïbische zon.
(Piepeke) Hmm ja, dat Jazz-concertje was gewoonweg heerlijk! Goeie muziek, leuke sfeer (kan het ook anders, zo vlak aan het strand onder de sterrenhemel...)
De defenitie van puur genieten!
Hebben we trouwens ook een klein stukje opgenomen. Helaas zit zo'n geheugenkaartje rap vol dus met 1 liedje zullen jullie het verder moeten fantaseren, hihi...
t' Zit er al bijna op! Herinneringen om nooit meer te vergeten, ons hoofdje zit vol met prachtige beelden, lang niet allemaal op camera op te slaan... en zeker voor herhaling vatbaar!
1 maandje, zalig, we zijn naar ons gevoel zeker nog dichter naar elkaar toegegroeid! Maar t' was ook lang genoeg, tijd om terug te keren naar bekende oorden, we missen jullie hoor!
Nog eventjes wat werken aan ons kleurke, want ander zullen jullie niet eens geloven dat we hier zolang hebben rondgetrokken.
Tot binnenkort, aftellen is begonnen... we zien jullie graag!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
piepeke

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik was echt wel spijtig toen ik hoorde dat je ons gebeld had, maar het was voor een goed doel dat ik in Brugge was. Met de poesjes alles supper. Jan ik heb ook je auto eens gestart, want na dit geure weer en een maand stil staan vond ik dat wel eens nodig. Hier gaat alles zijn gewone gangetje, alleen zijn we nu bezig met aftellen om jullie terug te zien. Geniet maar lekker van het zonnige strand en de leuke omgeving vele groetjes en een dikke knuffel van je pa en mama

Anoniem zei

Zal aanpassen worden. Zo 's morgens opstaan en geen blog te lezen. Kan niet wachten tot jullie weer op reis gaan. PaPz

Janneman Robinson en Piepeke zei

(jantje) hah papz :)xxxxxxxx
(piepeke)hey mam,tjah telefoontje inderdaad gemist, maar zolang de katjes dat goed stellen, ben ik content. En we zijn trouwens toch bijna terug thuis é...
kHoor zo weinig van Siegfried. Lukt dat daar nog tussen die pluizebollekes?
Ahja dinsdag: Tis jou verjaardag é, dus je moet echt niet te veel werk in eten stoppen, iets dat jij graag lust! We zijn al lang blij dat we kunnen komen eten, want dat eten hier was niet bepaald onze smaak! tot gauw kusjes xxxx kundry

Uta zei

DING 80 :p
eenmaal daje dus je (epic) flying terug hebt gaat het mzz snel xD
heb gisteren paar uurtjes geprogrameerd, vanmiddag staat wiskunde op het programma.. mis je ele vele en ga blij zijn aje terug bent :D
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anoniem zei

De portie mix staat al te wachten, maar aangezien het waarschijnlijk nog een tijdtje zal zijn voor jullie in de Bauhaus passeren heb ik er een folietje over gedaan... Het was super om jullie blog te lezen poepekes, jullie zouden een schijversduo moeten worden! Moet wel zeggen, jullie zien er inderdaad nog wat bleekjes uit, maar een pulleke "tan in a tube" can dat wel verhelpen zeker.
Kisses
Gilles

Anoniem zei

Vandaag eens om 16 u. gedaan met werken in 't restaurant, amaai, raar gevoel als je plots weer effe tijd hebt waar je niet op gerekend had,(ben nu al zodanig gewend om 7 op 7 te werken) dus vlug nog even gecontroleerd of er nog nieuws van jullie was... en hoera, yes, waarschijnlijk het laatste voor jullie morgen het vliegtuid opstappen!!! Ik wens jullie een supervlucht toe, Kundry-tje, nie bang zijn hé, knijp gerust in Janneman se billekes, als ze een beetje bruin gebrand zijn, zullen de blauwe plekken toch nie te zien zijn!!!! Vanaf nu kunnen we zelfs met uren beginnen aftellen, ben reuzebenieuwd naar woensdag!!!
Love you both very, very much en breng een piepkein beetje zon en warmte mee want 't is hier vreselijk nat en druilerig!!!!Superknuffel, moekie en Hanneken

chrisje zei

zal mijn laatste blog worden naar jullie vermoed ik,want is hier nu zondagavond
ben blij dat er een blog bestond zodat ik jullie veilig wist, niet om te vernemen dat jullie het goed stelden want dat wist ik al voor jullie vertrokken, ik ken die 2 mexicaanse pappenheimers wel een beetje......
zelfs als veel zou tegenzitten, zouden jullie je nog amuseren, als het zou moeten desnoods met jullie eigen pech.. zo'n positivo's
was wel zzzeeeeerrrrrr verbaasd over het aantal blogs, niet te doen.....
en ik maar antwoorden.....pffff
ik kan toch niet helemaal achterop hinken met die
superactieve blogmannen....(hmmmm)
is nu op 't werk ook wel de drukste periode van het jaar, zal ook daar mee te maken hebben
neeneenee, was en is zeer aangenaam om veel nieuws van jullie te krijgen
als je het deze week ziet zitten, spring maar binnen, we hebben geen ontvangstcomité, geen fanfare op de oprit, maar wel warmte in ons hart, pinkels in onze ogen(vd. kerstlichtjes die weerkaatsen natuurlijk)lekkers in huis en een cadootje voor een jarig meiske...
welkom thuis!!!!!!